Recension – Landet inuti

Mattias Brunn, Mårten Andersson och Victor Wigardt Fotograf: Martin Brunn

Att lämna, att stanna, att återvända

Under 2016 har det konstnärliga teamet för Landet Inuti träffat människor på en mängd orter i Sverige, som längst norrut Kiruna, med syftet att ta del av människors egna historier om att lämna, att stanna och att återvända. Dessa berättelser och erfarenheter utgör grund för föreställningen. Berättelser med hög igenkänning för oss alla i periferin oavsett sexuell läggning och könsidentitet.

Att inte vilja bo kvar där jag kommer ifrån. Ja, det är något som unga ska tyckas tycka. Om du dessutom är ung och queer, ja då ska du verkligen inte vilja vara kvar. För risken att ses som en förlorare är överhängande om du inte vill bort, om du inte ständigt är på väg.
Föreställningen Landet inuti vrider och vänder på detta. Likt tallplantor rycks vi upp med rötterna när vi lämnar vår plats, vårt hemma. Men vem är det som avgör vad som är min plats på jorden!?

Just jorden får en rent fysisk roll i mitten av föreställningen när den säckvis sprids ut på golvet och formar Sverige. Doften av jord, skog och kaffe är påtaglig genom föreställningen, då regissören valt att slå på publikens egna doftminnen genom dessa tre ingredienser.

Landet inuti är en intim föreställning med en maxpublik på 60 personer. Vi sitter runt spelplatsen och tar del av dessa berättelser presenterade med humor, allvar och rappa dialoger. Att surra över en kaffekopp, så nära det ligger oss själva och det har regissören tagit fasta på. Precis som de berättelser som ligger till grund för föreställningen och behovet att få berätta har även vi i publiken samma behov.
Detta får vi tillfälle till efteråt då arrangören bjuder på kaffe och möjlighet till samtal. För det är ju så, mänskliga berättelser och möten är betydelsefulla. Med ett citat från föreställningen ”Hur ser den här platsen ut på grund av att du stannar kvar?” och Afzelius strof ”Låt dina blommor slå rot där det finns jordmån, låt dina växter få leva där dom trivs” lämnar jag Folkan denna aprilkväll, går genom Bodens lugna gator och funderar över mitt ”Landet inuti”.

LINNÉA BYBERG

Titel: Landet inuti
Av: Joakim Rindå, Mårten Andersson, Victor Wigardt, Mattias Brunn